nobody knows who i really am
me
Yaser Ahmad Kamaruddin
14 april
not available (already taken.sorry)
kuliyyah of syaria'
yarmouk university

yash366@yahoo.com

Loves: friends&family, soccer, recreational activities, reading quran
Dislikes: smokers, alcohols, hypocrites

Memoires

February 2006
April 2006
July 2006
August 2006
September 2006
October 2006
November 2006
December 2006
January 2007
April 2007
December 2007
January 2008
February 2008
March 2008
April 2008
May 2008
July 2008
August 2008
September 2008

Friends

rajaie
kHer
farhan
jui
ellya
coniey
arena_sports
pwijm
salmywateen
zilzal
dr_jabbar_best
akhtarfiruz
myzaidakhtar
taufekyahya
k.wardah
naim kuat
adam lif
ahnaf XL
bat korea
dol berbulu
sufi bsepah

Links

soccernet
ukhwah.com
barça
krueng.com
ust. zaharuddin
al-ahkam
berita harian
harian metro
malaysiakini
harakah

Talk


Time




Thursday, November 30, 2006
@12:28 AM


everything happen with a reason

|
Sunday, November 19, 2006
@12:58 AM

Assalamu3laikum.. Ustaz Zaharuddin dan pembaca sekelian..

boleh ker kita menggabungkan niat puasa qada' dan juga puasa sunat (puasa 6 di Bulan Syawal) ?? semasa saya kecil, pernah dengar boleh kita gabungkan, tapi sehingga kini saya tidak pernah menjumpai dalil atau kaedah fiqh yang membolehkannya..

semoga ustaz dapat menjelaskan perkara, didahului dengan ucapan terima kasih.
Quote:
Isu Puasa Sunat Syawal

( Artikel ini di terbitkan oleh METRO AHAD 28 Okt 06 )

Oleh

Ust Hj Zaharuddin Hj Abd Rahman

Puasa sunat Syawal sememangnya amat popular di kalangan masyarakat kita hari ini. Dikesempatan ini saya suka menasihatkan semua yang ingin mengamalkan puasa sunat ini agar berhati-hati dengan tipu daya syaitan yang kerap berjaya menjadikan seseornag individu yang berpuasa itu bermegah dan riya’ dengan amalannya. Ini kerap terjadi apabila, dilihat budaya berlumba menamatkan puasa enam dengan menghebahkan kepada rakan-rkaan tentang bilangan hari puasanya kerap terjadi. Kita bimbang, tindakan ini bakal menghilangkan seluruh pahala puasa sunatnya.



Isu Keutamaan Antara Sunat Syawal & Qadha



Selain itu, satu isu yang kerap ditimbulkan berkenaan hal ini adalah tentang penggabungannya dengan puasa ganti ramadhan. Jika ada yang bertanya manakah yang lebih baik di antara puasa sunat syawwal dan puasa qadha?. Jawapannya adalah puasa Qadha. Ini terbukti dari hadis Qudsi yang sohih

وما تقرب إلي عبدي بشيء أحب إلي مما افترضت عليه وما يزال عبدي يتقرب إلي بالنوافل حتى أحبه

Ertinya : “..dan tidaklah hampir kepadaku seorang hambaKu dengan apa juapun, maka yang lebih ku sukai adalah mereka melaksanakan amalan fardhu/wajib ke atas mereka, dan sentiasalah mereka ingin menghampirkan diri mereka kepadaKu dengan mengerjakan amalan sunat sehinggalah aku kasih kepadanya…” (Riwayat Al-Bukhari, no 6021)

Hadis tadi sebagai asasnya, tetapi dari sudut praktikal jawapannya mungkin berbeza menurut keadaan diri seseorang. Maksudnya begini, jika seseorang itu perlu Qadha puasanya selama 30, berpuluh atau berbelas hari (kerana nifas atau haid yang lama di bulan Ramadan sebagai contoh) dan tubuhnya juga sihat dan di yakini masih kuat. Eloklah ia mengerjakan puasa sunat Syawwal terlebih dahulu di ketika itu . Ini adalah kerana waktu sunnat puasa Syawwal yang singkat berbanding Qadha (sepanjag tahun). Bagaimanapun harus di ingat, walaupun waktu bagi puasa Qadha adalah panjang, kita tetap tidak pasti adakah kita mampu sampai ke tarikh itu atau ajal menjelang dahulu.

Seseorang yang mati sebelum mengganti puasa Ramadannya tetapi sudah berpuasa sunat Syawwal akan pasti bermasalah kerana ia dikira masih berhutang dengan Allah SWT. Bagaimanapun seseorang yang mati setelah berjaya menggantikan puasanya tetapi tidak sempat berpuasa sunat Syawwal, pastinya tiada sebarang masalah pun, malah mungkin ia juga mungkin boleh mendapat pahala sunat syawal itu sekali. Berdasarkan sabda Nabi SAW

‏إن الله كتب الحسنات والسيئات ثم بين ذلك فمن هم بحسنة فلم يعملها كتبها الله له عنده حسنة كاملة فإن هو هم بها فعملها كتبها الله له عنده عشر حسنات إلى سبع مائة ضعف إلى أضعاف كثيرة ومن هم بسيئة فلم يعملها كتبها الله له عنده حسنة كاملة فإن هو هم بها فعملها كتبها الله له سيئة واحدة

Ertinya “ … barangsiapa yang beringinan melakukan kebaikan tetapi tidak melakukannya, telah di tuliskan oleh Allah baginya pahala penuh, maka jika ia beringinan dan kemudian melakukannya, di tuliskan 10 pahala sehingga 700 kali ganda..” ( Riwayat AL-Bukhari, no 6010)

Kita harus memahami bahawa darjat puasa Qadha adalah lebih tinggi dan tanggungjawab bagi menunaikannya adalah jauh lebih besar dari sunat Syawwal, ini kerana puasa qadha adalah puasa wajib dan merupakan ‘hutang’ ibadah dengan Allah berbanding puasa syawwal yang hanyalah sebagai tambahan pahala.



(Isu Gabung Sunat & Qadha)

Adapun, isu menggabungkan puasa qadha dan syawal sememangnya amat popular, pandangan saya seperti berikut :-

Tidak elok untuk menggabungkan kedua-duanya bagi mereka yang mampu (dari sudut kesihatan tubuh dan lain-lain) untuk memisahkannya. Ini kerana sepengetahuan saya tiada dalil yang specifik membuktikan Nabi SAW pernah melakukannya atau menganjurkan kepada para sahabat untuk menggabungkannya. Apabila Nabi, sahabat dan salaf soleh tidak melakukannya maka pastinya ia bukanlah amalan yang terpilih dan terbaik kerana pilihan Nabi SAW dan para sahabat selamanya adalah yang terbaik.
Malah terdapat juga hujjah-hujjah yang menyebabkan pandangan yang membolehkan penggabungan dipersoalkan, iaitu :-

• Jika seseorang mengatakan boleh gabung puasa qadha (yang wajib) dengan puasa syawwal (yang sunat) maka sudah tentu selepas ini timbul pula individu yang cuba menggabungkan solat wajib dengan solat sunat, seperti gabungan solat isyak dengan terawih, atau subuh dengan ‘tahiyyatul masjid’ atau dengan solat sunat fajar, atau solat jumaat dengan solat sunat ‘tahiyyatul masjid’. Maka ini pasti menyebabkan masalah lain timbul dalam ibadah wajib termasuk rekaan-rekaan pelik seperti solat fardhu subuh campur istikharah dan lain-lain.

• Menurut Prof. Dr Syeikh Abd Malik as-Sa’dy (ex-Lajnah Fatwa Iraq) dan Prof Dr Mohd ‘Uqlah el-Ibrahim (Jordan) mereka berpendapat bahawa amalan wajib tidak boleh digabungkan dengan apa-apa amalan wajib atau sunat lain, kerana amalan wajib memerlukan tumpuan khusus yang tidak berbelah bahagi semasa pelaksanaannya dan ia perlu bagi mengangkat tuntutan kewajibannya. Justeru, tindakan menggabungkan ini pasti mengurangkan kesempurnaan hamba dalam menunaikan tuntutan wajib mereka. Wallahu a’lam.

• Tindakan A’isyah ra yang melewatkan Qadha pula boleh di jadikan hujjah bahawa beliau mengasingkan kedua-dua puasa Qadha dan Syawwal. Maka ini lah yang terpilih sepatutnya. (tidak gabungkan kerana aisyah tidak menggabungkannya) . Aisyah menyebut :

كأن يكون عليّ الصيام من شهر رمضان فما أقضيه حتى يجئ شعبان

Ertinya : Kewajiban ke atasku untuk puasa (Qadha) dari puasa Ramdhan, tidaklah aku menggantinya sehingga datang sya’ban” ( Riwayat Muslim, no 101)

• Amalan wajib (qadha) memerlukan niat yang ‘jazam’ (tepat dan pasti) maka tindakan mengabungkan ia dengan niat puasa sunat mungkin boleh merosakkannya kepastiannya. Kerana itulah ulama yang mengizinkannya mencadangkan agar diniat puasa qadha sahaja, adapun syawwal itu dipendam sahaja dengan harapan Allah menerimanya. Bagaimanapun , ulama yang mencadangkan ini jelas menyatakan bahawa tindakan menggabungkannya tetap mengurangkan pahala sunat syawwal ini kerana tidak diniat sepenunya (Hasyiah As-Syarqawi ‘ala al-Tahrir, Syeikh Zakaria Al-Ansary, 1/427; naqal dari Min Ahsanil Kalam Fil Fatawa, Atiyyah Saqr, 2/23)

• Malah ada pula yang berhujjah bahawa amalan sunat tidak boleh ditunaikan sebelum amalan fardu. Demikian menurut Syeikh Abu Raghib al-Asfahani, Syeikh Ihsan Muhammad 'Aayish al-'Utaibi dan juga di sebutkan oleh Dr Yusof Al-Qaradawi di dalam kitabnya Fiqh Awalwiyyat. Ini ada asasnya kerana berdasarkan hadith Nabi SAW

من صام رمضان ثم أتبعه ستاً من شوال فكأنما صام الدهر

Ertinya: “Barangsiapa telah berpuasa Ramadan kemudian diikuti dengan 6 hari dari dari Syawwal (puasa) maka ia adalah seperti (pahala) puasa ad-Dahr (setahun)” (Riwayat Al-Bukhari, no 6502). Kita dapat melihat penggunaan ‘fe’il madhi’ iaitu ‘past tense’ bagi puasa Ramadan, mungkin sahaja boleh membawa makna sesiapa yang belum lengkap puasa Ramadannya perlulah melengkapkan dahulu, kemudian barulah mereka layak bagi mendapat peruntukan pahala sunat Syawwal.

• Hujjah ulama yang mengharuskan adalah hadith “ Sesungguhnya amalan itu berdasarkan kepada niat, dan bagi seseorang apa yang diniatkan.” (Riwayat Bukhari, no 1, 1/12) dilihat agak umum, memang benar apa yang diniatkan adalah penting, tetapi niat mempunyai kaedah dan cara-caranya bagi diterima, contohnya seperti niat solat yang di cadangkan di dalam mazhab Syafie dimulakan semasa lafaz takbiratul ihram di sebut, jika tidak niat itu tidak dikira. (Rujuk Al-umm, hlm 78, cet Baytul Afkar; Rawdhah At-Tolibin, An-Nawawi, cet Baytul Afkar, hlm 103). Justeru, niat juga ada displinnya dan tidak boleh di buat sesuka hati di dalam ibadah.

Kesimpulan pandangan saya yang terbatas ini : Elok sangat tidak digabungkan dan elok sangat didahulukan yang wajib (qadha) daripada sunat (syawwal); bagaimanapun, pandangan yang membolehkan saya anggap sebagai rukhsah “keringanan” bagi mereka yang mempunyai kesukaran kerana uzur dan tidak mampu untuk mengasingkannya. Antara ulama yang membolehkan adalah beberapa ulama mazhab Syafie (Mughni al-Muhtaj, 1/602), Assembly of Muslim Jurists in America (AMJA), Syeikh Atiyyah Saqar, panelis fiqh Islam online.net dan beberapa yang lain.

everything happen with a reason

|
Tuesday, November 14, 2006
@3:14 PM

The day we live in solidity and prosperity
And bring boys and girls into the world
My name is all they will have that is from me, and that is all
They'll have taken your kindness and beauty
They'll have taken your heart and imagination
They'll have taken your love for life

They'll have taken the giggle of an angel
And eyes more beautiful than the sky
They'll have taken tenderness like droplets of dew
They'll have taken a small piece of heaven
They'll have taken the genuineness of our lands
They'll have taken what I’ve been deprived of my whole life and am finally getting.
You're the most beautiful human I've ever seen.

Ya salam
If they'll have taken your affection and protectiveness of me
If they'll have taken everything about you, your boldness and the innocence in your eyes.
If they'll have taken your magic and charm and its effect on me
If they are protective of me
If they'll have taken your silliness at times
And yet your seriousness when it is needed.

And surely they will have to have taken the preciousness I have of you in my heart so I can love them as much as I love you now.

I still feel as though I have not told you all I have to say
My feelings for you are enough to define devotion and love
I will always guard you and ward you, oh light of my life
From the wind that blows,from every jealous person and from the evil eye.

everything happen with a reason

|
Sunday, November 12, 2006
@12:17 PM

Hidupku aku yg rasakan
bukan seperti yang kau andaikan
tak seindah yang kau anggapkan
tapi cukup untuk ku dendangkan lagu ini

aku tulis hari ini
sekadar hanya utk sendiri renungi
bukan saling menyalahi
tiada sebab yg tersembunyi

duniaku
tak seindah pandanganmu
namun cukup utk ku dendangkan pdmu
lagu ini hari ini

mereka semua tak peduli
apa yang telah aku lalui
ada yang hanya tahu mengeji
syukur masih ada yang mengingati
kawan
lihat diriku ini
kita hanya beza rupa hakikatnya sama

tak terhindar salah pdNYA
bukankah kita telah berjanji pada DIA
untuk saling menyayangi
kasihNYA bawa kita kesana..
kesana..kesana

duniaku
tak seindah pandanganmu
namun cukup utk ku dendangkan pdmu
lagu ini hari ini
untuk kita renung kembali
bila tiba masanya nanti
apakah kau masih mendengar
laguku ini..

ingatlah kita
suatu hari nanti
semua akan pergi
tiada terkecuali
pergi kesana
menemui GURU sejati
DIA yang bersemayang di arash yang abadi
waktu itu lagu ini tiada erti lagi
dan pastinya tiada yang mendengari
asalkan siapa ada sekarang
bisa..
penilaian boleh dari yang terlara
ganti dari lamun pasti hari
dunia ini pasti berakhir
ingatlah wahai semua musafir
hari yang akhir..
hari yang akhir..
kian menghampiri..

Duniaku
tak seindah pandanganmu
namun cukup utk ku dendangkan pdmu
lagu ini hari ini..

everything happen with a reason

|
Tuesday, November 07, 2006
@2:54 PM

Ummiku sayang,
Kantung kasihmu masih sarat dijiwa
Beg bagasi perhatianmu masih penuh
Dimana nilai sabar utk diriku darimu?
Hanya manusia buta hati tidak melihatnya
Hanya durhaka tidak mengenal jasamu

Ummiku sayang
Masit erat dakapan ummi buat jasadku
Saat matahari menunjukkan cahaya sinar
Ummi menahan diri di bawah terik panasnya
Ummi masih gagah dalam cahaya malam
Saat insan lain masih nyenyak dibuai mimpi

Ummiku sayang
Masih subur kasih sayang utk anakmu
Saat bulan menunjukan wajah dicelahan awan
Ummi bermunajat sepi bertemankan tangisan sayu
Hanya utk anak-anak dan suami tercinta
Untuk menagih redha ilahi

i LOVE U MOM!!

everything happen with a reason

|
Friday, November 03, 2006
@6:03 PM




Persoalan:

Sebahagian orang berprasangka buruk terhadap wanita. Mereka menganggap wanita sebagai sumber segala bencana dan fitnah. Anehnya, mereka juga mengemukakan dalil- dalil agama untuk menguatkan pendapat itu, sehingga kadang- kadang tidak sahih dan adakalanya sahih tetapi mereka salah memahami maksud sebenar dalil itu. Seperti hadis tentang peringatan terhadap fitnah wanita:

“Tidaklah aku tinggalkan sesudahku suatu fitnah yang lebih membahayakan bagi lelaki daripada fitnah wanita”.

Apakah maksud hadis tersebut dan hadis- hadis lain seperti itu? Mereka juga mengatakan, “ sesungguhnya suara wanita itu sebagaimana wajahnya yaitu aurat. Wanita dikurung dalam rumah sampai meninggal dunia.”



Jawapan:

Islam memuliakan wanita sebagai manusia yang diberi tugas dan tanggungjawab yang kukuh seperti lelaki yang kelak akan mendapat pahala atau siksa sebagai balasan. Tugas yang mula- mula diberikan Allah kepada manusia tidak dikhususkan untuk lelaki tetapi juga wanita. (lihat surah Al- Baqarah: 35)

Namun dewasa ini masih banyak umat Islam yang merendahkan kaum wanita dengan cara mengurangi hak- haknya serta mengharamkan apa yang telah ditetapkan oleh syara’. Di samping itu mereka kerap menisbahkan pendapat dengan hadis Nabi s.a.w yang berbunyi: “Bermusyawarahlah dengan kaum wanita kemudian langgarlah (selisihlah)”.

Hadis ini sebenarnya palsu (maudhu’).

Mereka juga sering menisbahkan kepada perkataan Ali bin Abi Talib bahawa” wanita itu keji segalanya dan segala kekejian itu bermula dari wanita”. Perkataan ini tidak dapat diterima sama sekali kerana ia bukan dari logik Islam dan tidak ada dalam nash. Mereka juga mengatakan bahawa suara wanita itu aurat, tetapi ketika ditanyakan dalilnya yang dapat dijadikan sandaran mereka tidak dapat menunjukkannya.

Apakah mereka tidak tahu bahawa Al- Quran memperbolehkan lelaki bertanya kepada isteri- isteri Nabi s.a.w dari sebalik tabir? Bukankah isteri- isteri Nabi itu mendapat tugas dan tanggungjawab yang lebih berat, sehingga ada perkara yang diharamkan kepada mereka yang tidak diharamkan kepada selain mereka? Namun demikian Allah berfirman:

“..Apabila kamu meminta sesuatu keperluan kepada mereka (isteri- isteri nabi) maka mintalah dari belakang tabir..” (Al- Ahzab: 53)

Yang dilarang bagi wanita ialah melunakkan pembicaraan untuk menarik lelaki yang boleh diistilahkan dengan al- khudhu bil-qaul (tunduk/lunak/memikat dalam berbicara), sebagaimana firman Allah Taala:”Hai isteri- isteri Nabi, kamu sekalian tidaklah seperti wanita lain jika kamu bertakwa. Maka janganlah kamu tunduk dalam berbicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit dalam hatinya dan ucaplah perkataan yang baik”.(Al- Ahzab: 32). Namun begitu bukan bererti Allah melarang semua pembicaraan wanita dengan lelaki lain.

Orang- orang yang merendahkan wanita itu sering memahami hadis dengan salah,mereka menyampaikan hadis sahih bukhari seperti: “Tidaklah aku tinggalkan sesudahku suatu fitnah yang lebih membahayakan bagi lelaki daripada wanita”. Mereka telah salah faham. Kata fitnah dalam hadis di atas mereka ertikan dengan “wanita itu keji dan merupakan azab, ancaman, atau musibah yang ditimpakan manusia seperti ditimpa kemiskinan, penyakit dan kelaparan.” Mereka lupa suatu masalah yang penting yaitu manusia juga difitnah dan diuji dengan kenikmatan lebih banyak daripada diuji dengan musibah. Allah berfirman:

“Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan yang sebenarnya..(Al- Anbiya: 35)

Al-quran juga ada menyebut harta dan anak- anak yang merupakan kenikmatan hidup dunia sebagai fitnah yang harus berwaspada, sebagaimana firman Allah:

“Sesungguhnya hartamu dan anak- anakmu hanyalah cubaan bagimu..”

(At- Taghabun: 15)

Sebagaimana dikhuwatirkan manusia akan terfitnah oleh harta dan anak- anak, begitu juga dengan wanita. Firman Allah: “Hai orang- orang beriman, sesungguhnya di antara isteri- isterimu dan anak- anakmu ada yang menjadi musuh bagimu, maka berhati- hatilah kamu terhadap mereka..”(At- Taghabun: 14). Wanita menjadi fitnah apabila mereka menjadi alat untuk membangkitkan nafsu dan keinginan dalam hati lelaki. Ini merupakan bahaya yang sangat besar.

Note: Ringkasan dari Syeikh Yusof Al- Qaradhawi di dalam bukunya fatwa Mua’asharah vol.2.

Diringkaskan oleh: Siti Sakinah bt Mohd Khirrudin

Sumber: www.al-ahkam.net dan IPAQ.htm

everything happen with a reason

|